نقش انگیزه در رژیم های کاهش وزن

(امتیاز دهید)


نقش انگیزه در رژیم های کاهش وزن

دستیابی به هر هدفی انگیزه ای قوی می طلبد، به منظور رسیدن به تغذیه متعادل ، متنوع و متناسب باید بینش افراد نسبت به خوردن و آشامیدن و انجام ورزش های سبک به طور بنیادی تغییر کند.

انگیزه های بلند مدت و کوتاه مدت

معمولا دستیابی به هر یک از اهداف و دلایل شما برای تناسب اندام (که یک انگیزه قوی تلقی می شود) نیازمند زمان طولانی می باشد. بعید است که خواست فعلی شما به همین شدت تا ماه ها و حتی سال های دیگر حفظ شود. رفته رفته خواسته ها کم رنگ تر و در ادامه راه ، اراده ضعیف تر می شود و حس لذت خواهی و لذت جویی بر عافیت طلبی غلبه خواهد کرد.

لذا برای جلوگیری از این موضوع بهتر است اهداف گسترده و بلند مدت خود را به انگیزه های کوتاه مدت و دست یافتنی تقسیم کنید و برای هر یک از این مقاطع دلایل خاص خودتان را یادداشت کنید.
به عنوان مثال تصمیم گرفته اید برای رسیدن به سلامتی همزمان با تعدیل و کنترل غذای خود، 1-2 ساعت پیاده روی یا ورزش را آغاز نمایید.
بهتر است در اولین قدم با 15 دقیقه (یک روز در هفته) آغاز و سپس آن را به نیم ساعت در روز افزایش دهید. بعد به دو روز در هفته و به همین ترتیب به تمام روزهای هفته و به مدت طولانی تر افزایش دهید.

برای اینکه انگیزه ایجاد شده فروکش ننماید، دلایل خود را برای هر یک از اقدام ها ( تعدیل مقدار غذا یا حذف تنقلات و آغاز فعالیت بدنی) یادداشت کرده و آنها را جلوی آینه، روی در کمد لباس یا یخچال بچسبانید. بدین ترتیب شما با دیدن این دلایل و یادآوری اهمیت تصمیم گیری خود از لذت آنی و راحت طلبی زود گذر و یا عادت های نادرست مثل پرخوری، شتاب و عجله در غذاخوردن، چشم پوشی خواهید نمود و در اثر مداومت و ممارست روش زندگی شما در طول زمان تغییر می کند و نهادینه می شود.

راه کارهای اجرایی ایجاد انگیزه بیشتر جهت کاهش وزن

شما متعلق به کدام یک از گروه های سه گانه زیر هستید:

  • افرادی که به سلامتی شان اهمیت می دهند.
  • افرادی که به ظاهرشان اهمیت می دهند.
  • افرادی که نه به سلامتی و نه به ظاهرشان اهمیت می دهند.

افرادی که به سلامتی شان اهمیت می دهند:

در مورد این افراد، یادآوری روزهایی از زندگی که سالم و شاداب به فعالیت های گوناگون مشغول بوده اند، ممکن است عامل ایجاد انگیزه برای اقدام به کاهش وزن و تداوم آن باشد. شما نیز روزهایی را به خاطر بیاورید که چگونه با اندامی متناسب، سرحال و سرزنده، بدون درد زانو یا کمر و یا ناتوانی به انجام فعالیت های خود می پرداختید.
در میان اقوام دوستان و آشنایان افرادی را الگوی خود قرار دهید که در سنین بالا هستند و با اندامی متناسب هنوز سرپایند و به فعالیت مشغولند.

افرادی که به ظاهرشان اهمیت می دهند:

در مورد این افراد یادآوری مقاطعی از عمرشان که از اندامی متناسب برخوردار بوده اند و همواره مورد توجه و تحسین قرار داده می شوند بسیار مفید است.
شما نیز یکی از عکس های مربوط به دوره ای از تناسب اندام برخوردار بوده اید را انتخاب کنید و آن را جایی که در معرض دید روزانه تان قرار دارد، نصب نمایید و هر روز عزمتان را جمع کنید که خود را به آن دوره نزدیک تر کنید.

افرادی که نه به ظاهرشان اهمیت می دهند و نه سلامتی شان برایشان ارزش دارد:

همواره به دنبال لذت آنی بوده و در حال حاضر هیچ فکر و اندیشه ای که آن ها را به عاقبت اندیشی وا دارد و از ابتلای آنها به حسرت دایمی پیشگیری نماید، ندارند.
در مورد این افراد، سایر اعضای خانواده می توانند بزرگترین نقش را ایفا کنند. افراد خانواده هر یک به سهم خود، با تشویق و ابراز توجه صمیمانه به فرد چاق، می توانند انگیزه لاغر شدن را در وی به وجود آورده و تداوم بخشند.
مثلا از خرید، خوردن و تعارف شیرینیجات و فست فود ها و دسرها خودداری نموده و میوه و سبزیجات را در برنامه پذیرایی خود بگنجانند.

این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که در صورت دستیابی به ایجاد انگیزه کاهش وزن بدن، مساله بعدی حفظ این انگیزه است، چه بسا افرادی که در مراحل اولیه توانسته اند وزن خود را کاهش دهند اما پس از مدتی انگیزه خود را ازدست داده اند.

امتیــــاز : Article Rating

تاریــــخ : دوشنبه, 27 مهر,1394



نقش انگیزه در رژیم های کاهش وزن

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

به موضوعات رقابتی علاقه مندم !!!!

یک نظر دهید

Histat