راه کاهش چربی خون بیماران دیابتی

(امتیاز دهید)


راه کاهش چربی خون بیماران دیابتی

یکی از عوارضی که دیابت به همراه دارد، افزایش چربی های خون و متعاقب آن، بیماری های قلبی عروقی است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطلب، به بررسی راه هایی جهت کاهش چربی خون می پردازیم.

مقادیر چربی های خون در فرد سالم

مقدار کلسترول کل کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر
مقدار کلسترول LDL (کلسترول بد) کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر
مقدار کلسترول HDL (کلسترول خوب) بیش از 40 میلی گرم در دسی لیتر برای مردان و بیش از 50 میلی گرم در دسی لیتر برای زنان
مقدار تری گلیسریدها کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر

نکته: اگر مقادیر چربی خون شما مطابق مقادیر فوق باشد، بسیار خوب است ولی اگر چربی های خون شمابا مقادیر بالا مطابقت ندارد اقدامات زیر را انجام دهید:

چگونه مقادیر چربی خون خود را به حد مطلوب برسانیم؟

1- اول از همه، دیابت خود را تحت کنترل نگه دارید. کنترل دیابت یعنی حفظ مقدار گلوکز خون در محدوده ای که پزشک برای شما مشخص کرده است. اگر دیابت خارج از کنترل باشد، رساندن مقادیر چربی به حد مطلوب سخت تر است.
2- در صورتی که اضافه وزن دارید، وزن خود را کم کنید. وزن اضافه کنترل قند خون را مشکل تر می کند و می تواند باعث شود مقدار کلسترول کل افزایش یابد. به علاوه، کم کردن وزن مقدار کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد.
3- مقدار چربی اشباع شده را در غذای خود کاهش دهید. کبد چربی غذای خورده شده را برای ساختن کلسترول بد مصرف می کند و هرچه چربی بیشتری بخورید میزان تولید کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدنتان افزایش می یابد.
4- به جای چربی های اشباع شده (مثل کره و روغن حیوانی) از چربی های کم اشباع (مثل روغن زیتون و روغن سویا) استفاده کنید. چربی های اشباع شده باعث افزایش LDL و کلسترول کل می شوند ولی چربی های کم اشباع شده، باعث کاهش میزان آن ها می شوند.
5- از غذاهای پر کلسترول کمتر استفاده کنید. غذاهای حاوی مقادیر زیاد کلسترول شامل گوشت احشا مثل جگر و زرده تخم مرغ است. اگر هر روز تخم مرغ می خورید، آن را به 3 تا 4 عدد در هفته کاهش دهید. همچنین می توانید فقط سفیده تخم مرغ را مصرف کنید یا از غذاهای جایگزین تخم مرغ استفاده کنید.
6- از غذاهای پر فیبر بیشتر استفاده کنید. فیبر قابل حل، به دفع شدن کلسترول از بدن کمک می کند. حبوبات، جو دو سر، نخودها، میوه های تازه و برنج قهوه ای سرشار از فیبر هستند.
7- پیاده روی کنید. ورزش های هوازی مانند تند راه رفتن، دویدن، شنا کردن و اسکی کردن مقدار کلسترول HDL (کلسترول خوب) را بالا می برند. ورزش مورد علاقه خود را انتخاب کنید تا از آن لذت هم ببرید.
8- اگر سیگار می کشید، مقدار آن را کم کنید یا بهتر این است که آن را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث کاهش مقدار کلسترول HDL می شود.
9- داروهایی که پزشک برای کاهش چربی خونتان تجویز کرده را حتما مصرف کنید.
10- میزان چربی های خون را حداقل سالی یک بار چک کنید و در صورتی پزشک معالجتان لازم ببیند ممکن است لازم شود دفعات بیشتری این آزمایش را انجام دهید.

میزان مصرف چربی ها در رژیم غذایی افراد دیابتی:

کلسترول
انجمن دیابت آمریکا مصرف روزانه کمتر از 300 میلی گرم کلسترول را توصیه می کند. چنانچه مقدار کلسترول LDL شما بالاست باید کمتر از 200 میلی گرم در روز کلسترول بخورید.
چربی
چنانچه مقادیر چربی خون شما طبیعی است و اضافه وزن ندارید: کمتر از 30 درصد کالری روزانه خود راز چربی تامین کنید و کمتر از 10 درصد آن از چربی اشباع شده باشد.
اگر میزان کلسترول LDL شما بالاست: کمتر از 30 درصد کل کالری روزانه خود را از چربی تامین کنید و کمتر از 7 درصد آن چربی اشباع شده باشد.
اگر اضافه وزن دارید: 20 تا 25 درصد کل کالری روزانه خود راز چربی تامین کنید.

امتیــــاز : Article Rating

تاریــــخ : شنبه, 25 مهر,1394



راه کاهش چربی خون بیماران دیابتی

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

به موضوعات رقابتی علاقه مندم !!!!

یک نظر دهید

Histat